Verliefd? - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Verliefd? - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Verliefd?

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

22 November 2006 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo allemaal,

Dank voor al jullie bezorgde mailtjes over mijn verkoudheid. Maar, ik bedoelde het {ziek of verkouden{ maar als grapje gezien sommige mensen (lees: mannen:-) zichzelf ziek vinden terwijl (wij vrouwen) dan gewoon verkouden zijn. (zoals je begrijpt is { bedoelt als aanhalingsteken, maar dat kan ik op dit toetsenbord niet vinden!).

Goed, verkouden ben ik nog steeds maar verliefd niet. Voor mij was Lake Atitlan geen liefde op het eerste gezicht maar ja, ik word dan ook niet snel verliefd! Mooi was het trouwens wel. Heel erg mooi. Een enorm groot meer (128 km2) omringd door 3 vulkanen. Aan het meer zijn diverse kleine dorpjes waar je met de boot naartoe kan gaan. Vrijdagmiddag hebben we na aankomst in het centrumpje van Panagachel een hotelletje gezocht (bijna net zo goedkoop als in Thailand!) en hebben we genoten van 3 taco{s voor 1 euro (10 quetzales) en 2 caipirinha{s voor 15 q (happy hour de hele dag!). Dat is wel wat anders dan de prijzen voor cocktails in de Disney hotels!

Zaterdag zijn we met de boot naar 2 andere dorpen geweest die aan het meer liggen (Santiago de Atitlan, San Pedro). Het ene nog kleiner dan het andere en erg schattig allemaal. We hebben in San Pedro de {god van de Maya{s bezocht, een houten mannetje met een sigaar in zijn mond die elk jaar van locatie verandert. Je moet dan een knullie wat geld geven zodat hij je naar hem toe kan brengen. Hij zat in een of ander schuurtje omringd met kaarsen en mensen. Voor een extra 10 Quitzales mocht je een foto maken. ook stelt hij sigaren, rum en andere donaties zeer op prijs. Beetje vreemd maar goed... {s Avonds terug naar ons hotelletje en de {stad weer onveilig{ maken! Zondag op het strandje gelegen, wat geshopt bij de vele kraampjes (met altijd weer dezelfde spullen) en aan het eind van de middag met het mini-busje terug naar {huis{.

Vandaag zijn we met school naar een macadamia plantage geweest maar dat was niet zo heel bijzonder (de macadamia{s zelf, de -olie, de -creme en de -chocolaatjes zelf wel trouwens!). Vanmiddag op een andere afdeling gewerkt in het ziekenhuis. Een aantal mensen is naar familie voor de grote vakantie. Vandaag heb ik op een afdeling met (zwaar) gehandicapte kindjes gewerkt. Veel van deze kindjes hebben te weinig zuurstof gekregen bij de geboorte (ze doen hier niet aan verloskundigen laat staan bevallingen in ziekenhuizen dus als er wat mis gaat dan is het al snel te laat) en zijn daardoor gehandicapt en hebben aanvallen. Dus, je geeft de kindjes aandacht, speelt met ze, geeft ze de fles en te eten, maakt een wandelingetje in het park waar we een rolstoelenrace doen (fantastisch vinden ze dat!), etc. De ñeeftijden variëren van 20 maanden tot 24 jaar. De meesten hebben een groeistoornis en zijn spastisch en doordat ze geen fysiotherapie hebben gekregen, zijn hun handjes en voetjes vaak in de {spastische stand{ blijven staan.

Heb het idee dat ik iets meer doe dan bij de dames alhoewel dit natuurlijk nog steeds niet goed is om mijn spaans te oefenen want deze kindjes zeggen niks terug.

Om een en ander goed te kunnen illustreren wil ik nog even uitleggen hoe het afwassen er daar aan toe gaat. Ik had al verteld dat afdrogen met een tafellaken of laken gebeurt. Maar, voordat het zover is moet er afgewassen worden. Dus, picture this: 3 stenen bakken met een afbeelding van jezus daarboven. De linkerbak is diep en heeft een kraan waar alleen koud water uitkomt. De middelste bak is ondiep en die heeft een afvoer. Daarin wordt de afwas gezet. De afwas wordt gedaan door met een´plastic bakje water uit de linkerbak te halen en dit over de afwas in de middelste bak te gieten. Nadat alles is {voorgespoeld{ kan er schuim gemaakt worden in een bakje waar zeep in zit waar je dan water bij doet. Dan was je de spullen af met de zeep en een sponsje. Vervolgens wordt het afgespoeld door weer water uit de linkerbak met het kleine bakje over de afwas te gieten. Als het dan schoon is dan wordt de afwas in de rechterbak, in een wssmand gezet om uit te lekken. En daar stond ik dan met mijn kerstafelkleed om de spullen af te drogen!

Je kunt je niet voorstellen dat dit nog bestaat! Wat lijkt warm (stromend) water toch vanzelfsprekend!

Goed, genoeg weer voor vandaag, mocht je geinteresseerd zijn, er staan wat foto{s op.

xR

  • 22 November 2006 - 07:16

    José:

    Ja, warm stromend water en dan hebben we het nog niet over vaatwassers! Heb je wel warm stromend water om te douchen? Mooie foto's trouwens! Vooral die waar jij op staat vinden wij natuurlijk erg leuk. Kus van je papa en mama.

  • 22 November 2006 - 07:18

    Nadine:

    Hoi Rachel!
    Het is herfstig in NL en wat is het dan heerlijk om jouw verhalen te lezen! Grappig is dat ik afgelopen juni ook nog in die buurt was o.a. Lake Atitlan, wij hebben Santiago d'Atitlan bezocht. Zeker je hele mooie foto's brengen me zo weer terug in vakantie-mood ;)
    Hoe gaat het met je Spaans? Genieten maar!!
    Groetjes.....

  • 22 November 2006 - 07:49

    Judith:

    Hoi!
    Mooie foto's! Ik was ook niet verliefd op Lake Atitlan, het zal wel in de familie zitten.... :-)
    Hier is het inderdaad eindelijk herfst geworden (niet dat dat hoeft van mij..) dus koud, regen en af en toe flinke wind. Nadine en ik (en de rest uiteraard) zijn al weer aan het dromen over de volgende vacance, weten nog niet waar naar toe maar wél dat het weer een warm land wordt! En met een mooi uitzicht want hele dagen uitkijken op de A2 die per dag vaster en vaster komt te staan, is ook niet alles! Anyway, je huisje ziet er erg leuk uit, en wél met een mooi uitzicht. Raar eigenlijk dat je pas 2 weken weg bent, lijkt veel langer. Moet je nagaan hoe lang je nog hebt!
    XXX

  • 22 November 2006 - 08:29

    Lob:

    Hi Rach!
    Geniet nog steeds van je verhalen! Zo veel interessanter dan ons kantoor in het schilderachtige Hoofddorp!
    Mis je wel hoor! Niemand om mee te lunchen bij de B&B!
    Kus

  • 22 November 2006 - 20:22

    Jeroen Van Der Werf:

    Hallo lieve nicht,

    Ik vind het indrukwekkend exotisch waar jij je nu bevindt!! (al moet ik eerlijk toegeven dat ik niet verder ben gekomen dat Italië)
    Groeten,

  • 23 November 2006 - 12:21

    Susan:

    ik wil ook!!!!!!!!!!!

  • 23 November 2006 - 13:16

    Linda:

    He Rach,
    Wat enorm leuk om je verhalen te lezen. Chris en ik hebben toevallig van het weekend weer ons dagboek van de reis in Midden Amerika gelezen, echt leuk om alles weer te herleven. Helemaal met jouw verhalen erbij gaat het weer zo leven ( en kriebelen). Ik vindt het wel heel knap van je om in dat ziekenhuis te werken met al die "trieste" kinderen. Ik zou alleen maar in huilen uitbarsten als ik dat allemaal zou zien, petje af!!!!
    Ook lekker genieten hoor en ik geniet met je mee via de verhalen en foto's.
    Dikke kus X

  • 23 November 2006 - 21:49

    Noor:

    :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Guatemala, Belize & Honduras

Recente Reisverslagen:

17 December 2006

Laatste avond

16 December 2006

Terug in Antigua

16 December 2006

Laatste dagen

15 December 2006

Schildpadden en Rasta-mannen

09 December 2006

Tropisch eiland...in de regen...
Rachel

Actief sinds 06 Nov. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 55604

Voorgaande reizen:

25 September 2015 - 29 Januari 2016

Zuidoost Azië

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

Peru here we come!

02 November 2011 - 09 November 2011

New York Marathon 2011

07 December 2008 - 02 Januari 2009

Panama

03 April 2007 - 04 Juli 2007

The long way to becoming a Dive Master

03 November 2006 - 20 December 2006

Guatemala, Belize & Honduras

Landen bezocht: