Tropisch eiland...in de regen... - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Tropisch eiland...in de regen... - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Tropisch eiland...in de regen...

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

09 December 2006 | Belize, Caye Caulker

Ook in Belize vind je een mix van donkere inwoners (afstammelingen van de slaven), Maya's, Indianen en Europeanen. Belize was een kolonie van Engeland. In de 1e helft van de 20ste eeuw had Belize het moeilijk. Belize had troepen gezonden om mee te vechten voor de Engelsen in de 1e Wereldoorlog. Maar, doordat ze zo'n donkere huidskleur hadden werden ze per ongeluk in werkkampen geplaatst. Deze belediging leidde tot opstootjes en onrust en versterkte het gevoel dat Engeland niet het beste voor had met Belize. De economie verslechterde gedurende de 2e Wereldoorlog en de Grote Depressie en versterkte de wens onafhankelijk te worden. In 1962 kreeg Belize een eigen regering. Toevallig en symbolisch gingen de mensen in Belize begin jaren 60 over op het rijden aan de rechterkant van de weg. Dit kwam gedeeltelijk doordat Hurricane Hattie alle overgebleven 'links georiënteerde auto's' van de straten had gewaaid (is het verhaal). In 1973 werd de naam van het land officieel gewijzigd van British Honduras naar Belize. Op 21 september 1981 werd Belize helemaal onafhankelijk maar het blijft een onderdeel van de 'British Commonwealth' (hoewel er in Belize Dollars wordt betaald (1 US Dollar is altijd 2 Belize dollar (fluctueert dus mee) alleen staat de Koningin van Engeland op het geld).

Tot de dag van vandaag blijft er onenigheid met Guatemala over de landsgrenzen van Belize. Zij vinden dat een stuk van Belize bij Guatemala hoort...

Belize's belangrijkste en oudste cultuur is die van de Maya's die nog volop aanwezig zijn in Belize. Ook hier zijn dan ook ruïnes te vinden. Maar, het is 'beach- en relax tijd' dus gelijk door naar een Caribisch eiland, Caye Caulker!

Om 5 uur zou ik worden opgehaald bij mijn hotel in Flores om met de mini-bus naar Belize te gaan. Dit werd half 6 en tegen 6 uur reden we dan eindelijk het dorp uit, in de stromende regen. Op naar de zon!

Bij de grens werden we met bagage het busje uitgezet voor de douane formaliteiten die erg lang duurden. 1,5 uur later zaten we weer in het busje op weg naar Belize City. Iets voor 12 uur kwamen we daar aan. Jante, een Nederlandse die met me in het busje zat, sprak me aan en samen zijn we gaan pinnen. (Grappig is dat hoe dat gaat: "Ik moet eerst effe pinnen". "Oh, ik ook, zullen we samen even lopen?" En een uur later is het 'we' en deel je een kamer!). Anyway, om 12 uur met de boot naar het eiland Caye Caulker en samen met Jante een hotelletje gezocht.

Caye Caulker is 6,5 km lang en 600 meter breed en heeft 800 inwoners. Alles is te voet te doen dus. Het is wel wennen aan de prijzen hier, alles is een stuk duurder dan in Guatemala. Ook hier wordt veel Engels gesproken (of 'Broken English'/Creools wat de officiële taal schijnt te zijn) en is er veel reggae-muziek en rasta-mannen. En, het aller, allerergste, het regent.... Dit is niet normaal voor de tijd van het jaar maar ja, daar heb ik weinig aan als je hier maar een paar dagen bent en je had verheugd op duiken, strand en zonnen!

Laat geluncht met een ananassap met kokosrum (Happy Hour). Daarna het eiland deels verkend met nog een stop voor een drankje (we moesten plassen maar, consumptie verplicht dus maar een rum-cola van het Happy Hour daar besteld). Even voor duiken en snorkelen geïnformeerd maar nog niks geboekt, even afwachten wat het weer doet. Een trip naar de Blue Hole kost bijna 200 US dollars dus dat sla ik maar over!

Terug naar de kamer en daarna gedineerd met een Chai Tea en een Kahlua-tiramisu. Vervolgens naar de bar ernaast (Rasta Pasta) voor een biertje op de schommel'barkrukken'. Om een uur of 10 zouden we nog 1 drankje aan de overkant bij de Karaoke bar doen maar daar was het erg gezellig. Dus, na heel veel dansen met Steven (met dreadlocks) en een aantal biertjes was het opeens half 4... En oh ja, ik dans schijnbaar goed voor een 'white girl'! ha ha

Vanochtend weer op tijd wakker (tja, echt een ochtendmens aan het worden?) en wederom regen.... Dus, een wasje gedaan, ontbeten en nu aan de mail. Ik kwam Stefan nog tegen (die Noorse jongen die ik in Antigua had leren kennen) en een Amerikaans stel dat ik in de bus van Antigua naar Copan had leren kennen. Klein reiswereldje! Straks maar eens informeren voor het duiken en hopen op mooi weer!

• 10 December 2006 - 19:19

Susan:

Hoi, hier alles goed. Zijn vandaag in Maastricht geweest. Naar Winter Wonderland. Het is wat kouder aan het worden hier. Marcel en Rens zijn nog gaan skien vanochtend. Geniet nog maar lekker de laatste week!!
    gr. en xxx

• 11 December 2006 - 15:48

Yvonne:

He Rachel,
    Klinkt nog erg leuk daaro. Jammer van de regen. Hier is het ook K..-weer, alhoewel het nog steeds niet koud is. Beetje vreemd zo vlak voor de kerst.
    Nog 2 weekjes werken en dan 2 weken vrij. Toch wel fijn die bouwvak. Het is mega druk, dus we zijn er hier wel aan toe merk ik.
    Maak jij je ook niet te moe he, met leuke dingen doen en tot snel.
    Oja, ik ben met kerst niet in het zuiden, dus daar ga ik je niet zien. De plannen zijn gewijzigd en de fam komt naar het pittoreske Barendrecht.

:-)

Dikke zoen!
    Y

• 11 December 2006 - 15:52

Yvonne:

Oja, hoe zit het daar met de mannen? Of hoeven we niet bang te zijn dat je daar gaat blijven?

;-)

• 12 December 2006 - 11:30

Henriëtte:

Hallo Rachel,Ik heh met veel belangstelling je reisverslag gelezen. Never a dull moment zou Brian zeggen. Erg ondernemend, maar wel erg leuk. Hoop je met Kerst te spreken.

Gr. H

• 12 December 2006 - 21:57

Noor:

Zeg, waarom is het al een paar dagen stil daar aan de andere kant van de wereld? Kacheltje....waar ben je? Ik kom naar schiphol trouwens. Keep up the good stories.x