Kinabatangan rivier- cruisen - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Kinabatangan rivier- cruisen - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Kinabatangan rivier- cruisen

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

30 November 2015 | Maleisië, Sandakan

30 november- 1 december

We worden met een busje naar Kinabatangan gebracht. Wij gaan er direct naartoe, het stel dat met ons op Turtle Island zat, gaat eerst vandaag naar het Ornag Oetang centrum. Wij zijn daar natuurlijk al geweest.

Onderweg zien we palmolieplantages zover het oog reikt. Zonde want deze zijn ten koste gegaan van de jungle die er stond. Palmolie wordt voornamelijk gewonnen uit de vrucht van de oliepalm (joh!) en zit in vele produkten zoals chocola, margarine, chips maar ook in zeepprodukten. Niet normaal hoeveel plantages er hier staan!

Wij rijden verder totdat we aan ee Kinabatangan rivier zijn aangekomen. We worden naar de overkant gebracht want daar slapen we vannacht.

Aan het eind van de middag, het andere stel is er inmiddels ook weer, gaan we de rivier op, op zoek naar dieren. Hylke hoopt om pygmee olifanten te zien, deze kleine olifanten wonen hier in de buurt en vorige week heeft een groep wel tien van deze olifanten gezien die de rivier overstaken. Dat willen wij ook! Samen met een Zweeds meisje stappen we in de boot. We hebben een verrekijker gehuurd zodat we alles wat beter kunnen zien.

De rivier is chocoladebruin, ik voel me een beetje Charlie uit de chocoladefabriek maar besluit er toch maar niet in te springen. De gids en de kapitein zijn goed in het spotten van dieren. We zien 3 verschillende soorten apen: silverhair met baby en een albino-versie,een longtail makake en een proboscis monkey (neusaap). Verder zien enkele hornbills (vogels met een rare ‘tweede snavel’ en een multicolor kingfisher.

Terug in de eco lodge frissen we ons op en dan is het tijd om aan tafel te gaan. Het is rustig, we zijn maar met zijn vijven. Na het eten staat er een Night jungle walk op het programma. Het Zweedse meisje heeft deze gisteravond al gedaan en is na 20 minuten terug gekomen. Teveel muggen, spinnen en verder weinig. Mmm, dat klinkt niet heel aantrekkelijk. Tel daar de hitte en vochtigheidsgraad bij op en het besluit is snel genomen. Ook wij passen. Het Engelse stel had al aangegeven niet te gaan. Dus, we doen in plaats daarvan nog een biertje voordat we op tijd naar bed gaan. Morgenvroeg worden we om 6 uur alweer verwacht voor de ochtendcruise!

Ondanks de overgeslagen jungletocht zit Hylke onder de muggenbulten. Ze vinden hem erg aantrekkelijk (en dat snap ik).

Tijdens de ochtendcruise zien we twee orang oetangs! Ze zitten hoog in een boom en bekijken de wereld om hen heen. Aangezien orang oetangs leven meestal solitair, tenzij er wordt gepaard of er een moeder met kind is. In dit geval was het een mannetje en een vrouwtje. Ook zagen we weer enkele proboscis aapjes. Helaas geen Pygmee olifanten deze keer.

Na terugkomst staat het ontbijt op ons te wachten en na het ontbijt vertrekken we weer naar de overkant waar een busje al klaar staat. We worden afgezet bij ‘het kruispunt’. Onze chauffeur belt met de buschauffeur van de lokale bus zodat hij weet dat hij hier moet stoppen om ons op te pikken. Handig! Wij gaan naar Semporna.