Mabul en Sipadan- Visjes kijken - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Mabul en Sipadan- Visjes kijken - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Mabul en Sipadan- Visjes kijken

Door: Rachel en Hylke

Blijf op de hoogte en volg Rachel

01 December 2015 | Maleisië, Semporna

1-7 december

We gaan naar Mabul en Sipidan! Tussen de locals rijden we in een uur of 4 naar Semporna. Dit plaatsje zelf is niks om over naar huis te schrijven maar er zitten hier veel duikwinkels met wie je naar Mabul en Sipidan kunt gaan. En laten we daar nou net een arrangement naar geboekt hebben! We melden ons bij Scuba Junkie (‘Fuel the addiction’) en checken in bij hun hotelletje aan de overkant. Daar slapen we een nacht om morgen met de boot naar Mabul te gaan. We doen wat boodschappen (nieuwe anti-zeeziekpillen, zonnebrand en mozzie spray) want op het eiland is er wat lastiger aan te komen. Aan het water waar we zitten om wat te eten, lopen enkele kindzwervertjes. We geven geen geld maar ik geef mijn overgebleven lunch aan een meisje.

De ochtend erna gaan we naar Mabul. We voelen ons gelijk superwelkom op dit mooie duikresort met erg aardige mensen. Het resort heeft een aantal cabins, enkele dorms en een hoofdgebouw met de receptie, een winkeltje en de eetzaal. Boven is de bar met lekkere loungeplekken. Onze cabin heeft een veranda met hangmat en een zitje. Een cabin met alleen fan was er niet meer en we zijn eigenlijk erg blij dat we een kamer met airco moesten nemen. Die is namelijk wel echt nodig hier. De kamer zelf is eenvoudig ingericht maar heeft alles wat we nodig hebben. In het arrangement zijn alle maaltijden, de duiken (inclusief materiaal) en voor Hylke het snorkelen inbegrepen.

Op Mabul wonen best veel mensen, gezien het eiland helemaal niet zo groot is. Gelijk links van de pier wonen een soort sea gypsies. Mensen zonder legale status die eerst op zee woonden en nu op Mabul een hutje hebben gebouwd. De kindjes spelen de hele dag in hun nakie in zee maar staan ook soms te bedelen aan de pier. Zelfs de allerkleinste van een jaar staat met haar handje omhoog. Jong geleerd is oud gedaan?

Het resort heeft ook een kleine turtle hatchery. De lokalen pakten vroeger de eieren uit het nest om te verkopen op de markt, want een delicatesse. Ze krijgen er dan 2 ringit per ei voor (ongeveer 45 cent). De duikschool heeft nu een deal met hen dat ze gewaarschuwd worden als een schildpad haar eieren komt leggen. De duikschool betaalt de vinder 10 ringit (iets meer dan 2 euro) per ei. Goede deal voor iedereen dus!

Snorkelen doen we gelijk die middag. Vanaf de pier zien we direct al erg mooie visjes.
De dagen erna staan in het teken van duiken en snorkelen. Het duiken is supermooi en tijdens alle duiken die ik hier maak (en dat zijn er 13!) zie ik minstens één, en meestal meer dan een, schildpad. Like!!

We gaan ook een dag naar het eilandje Sipadan. Hylke mag ook mee tegen een extra betaling. Gelukkig kon het want het resort heeft maar 7 vergunningen per dag voor dit gebied. Sipidan is een van de mooiste duikgebieden ter wereld. En het heeft het witste strand dat ik ooit heb gezien! Sipadan ligt op een breuklijn. Aan de ene kant is de zee 60 m diep en de andere kant 600! Het heeft mede hierdoor een erg gezond ecosysteem. Wat ook helpt is dat er 500 m rondom het eiland niet gevist mag worden en dat er op het eiland zelf geen resorts (meer) zijn. Er worden maar 125 vergunningen per dag afgegeven voor alle duikresorts in de omgeving. Daardoor is het koraal hier heel gezond en daardoor zijn er weer zo enorm veel vissen, haaien en schildpadden. En het duiken hier is inderdaad fantastisch. Ik heb al veel gedoken maar deze plek staat plek staat toch echt op 1. Supergezellig schildpadden, haaien, morenen en grote scholen barracuda’s en big eyed travelli’s. Vooral de scholen zijn bijzonder, je zwemt er middenin en het lijkt alsof ze je niet in de gaten hebben maar zodra je iets dichterbij komt zwemt de hele school van weg.

En er is een militaire post vanwege de nabijheid van de Filipijnen en het gevaar voor piraten. Wat dan wel weer apart is, is dat de post richting Maleisië staat en niet richting de Filipijnen. Maar wie weet, misschien is er aan de andere kant van het eiland nog wel een post. Wij mogen alleen op een klein gedeelte van het eiland komen.

Het eten op het resort is goed verzorgd. We ontbijten, lunchen en dineren er en krijgen tussen de eerste en tweede duik thee en cake. Er staat helaas geen vis op het menu. De reden? “Fish are our friends.” Beetje zweverig maar de achterliggende gedachte is plausibel. Zolang er in de buurt niet duurzaam wordt gevist, koopt het resort geen vis.

Het is even afkicken van het duiken bij Sipidan, het is daar zo mooi dat het duiken erna een beetje tegenvalt. Maar ja, dan zie ik weer schildpadden. En zwem ik tussen de vele vissen. Mijn buddy en ik gaan een paar minuten op de bodem zitten en laten de barracuda’s om ons heen zwemmen. Erg gaaf.

Op de dag voor ons vertrek begint Marine Week. Het resort organiseert 3x per jaar een week met het thema schildpadden, haaien en koraal om aandacht te vragen voor het belang van het behoud van al het moois dat de zee ons brengt. Kinderen van de scholen uit Semporna worden hier naartoe gebracht en zij krijgen voorlichting over hoe zij hun steentje bij kunnen dragen. Ze doen spelletjes op het strand en ruimen de rotzooi die er ligt op. Ze hebben vuilniszakken vol met plastic en andere rotzooi verzameld. Jammer alleen dat de boodschap toch nog niet helemaal geland is; een jongetje loopt voor me op de pier, trekt zijn plastic handschoen uit en gooit die vervolgens op het strand. Ik raap hem voor hem op. Vervolgens gooit hij de tweede handschoen op het strand. Ook die raap ik op en probeer hem uit te leggen dat hij ze beter in de prullenbak kan gooien. Er is nog een hoop te leren...

Die middag komt een van de nestjes met schildpadden uit! Wat een manier om de Marine Week te beginnen! Ons gezin wordt uitgebreid door de adoptie van babyschildpad Amy. Ik mag haar uit het mandje halen (met handschoen) en op het strand zetten, op weg naar een behouden vaart. Wat een kracht zit er in die vinnen, prachtig! Nu maar hopen dat ze het overleeft...

Na 6 dagen zit het er helaas weer op, we moeten door! Wat een heerlijke dagen waren dit!

Hylke’s kant van het verhaal:

Vandaag gaan we naar het duikwalhalla van de wereld, Semporna met als cherry on the pie; jawel hier komt het, Sipidan. We komen aan met de lokale bus na een rit van 4 uur in Semporna. Wederom weer veel olie palm plantages, blijft zonde het de palmolie industrie Borneo zo verneukt. Tenzij je van palmoliebomen houdt dan is het een schitterende omgeving.

Semporna is niet echt het meest authentieke dorp dat je op Borneo kan vinden, er is werkelijk niets te doen en er zijn veel kinderzwervers, vaak seapeople die geen officiële status hebben, ze worden niet door Maleisië of de Filippijnen erkend. In dit dorp moeten we 1 nacht slapen voordat we de volgende dag naar Mabul gaan. Eerst nog even op de kade iets eten en de enige kroeg in Semporna bezoeken. Raar dorp.

We nemen de eerste boot naar Mabul om 9 uur, een uurtje varen en we zijn op ons paradijsje beland. Het resort is geweldig en de mensen zeer behulpzaam. Nu 5 dagen snorkelen, ik ben benieuwd of ik ook wat vissen te zien krijg, het is uiteindelijk geen duiken. Ik heb geprobeerd te duiken maar het lukt me niet om mijn oren te klaren dus ben ik aangewezen op snorkelen.

De eerste dag gaan we zelf snorkelen en we zien echt heel veel vissen; nemo, trompet fish, groupers en heel veel klein vissen.

De volgende dag gaan we met een groep van 6 duikers naar Stingray city, Paradise en een kunstmatig rif. Ik heb bij alle ‘duiken’ een eigen dive master bij me met het snorkelen. Best handig omdat zij zo veel meer zien dan ik. Barracuda's, pipefish, turtles, triggerfish en zo veel meer. Wat een indrukken allemaal.

De volgende dag gaan we naar Sipidan en vanuit de boot springen we midden in een groep Jack fish, honderden met 2 Giant trevally er tussenin zwemmend, het is mooi om te zien hoe de vissen om je heen zwemmen zonder je aan te raken. Mijn dive master wijst mij de eerst white tip reef shark aan, compleet gemist en er zo overheen gezwommen. Ik was best een beetje zenuwachtig om met haaien te zwemmen maar ze zien er erg relaxed uit. We zijn nu bij barracuda point en nog geen barracuda gezien wel veel erg grote andere vissen. Hierna gaan we naar Turtle point en ik spring het water in en zie een Turtle wegzwemmen . Dan is er 10 minuten geen schildpad te zien wel veel barracuda’s, misschien hebben ze zich vergist in de duiklocaties denk ik nog, maar 5 minuten later: 17 schildpadden! We zitten dus toch goed. Wat een mooie beesten zijn dat toch.

Verder doen we nog 2 sites aan waar ik zoveel zie, te veel om op te noemen behalve dan de napoleon fish van 1,5 meter. Wat is dit toch een mooie locatie.

Eenmaal terug op Mabul nemen we een douche en daarna een welverdiend biertje. Ik ben benieuwd wat morgen brengt.

We gaan naar een zandbank waar een resort op palen is gebouwd. Ik spring weer het water in bijna boven op een schildpad, nummer 23, check. Tijdens het snorkelen zien we the usual suspects en mijn eerste giant barracuda, 2 meter lang volgens mijn dive master, wat een groot beest. Verder zie ik deze dag nog een octopus, een crocodile fish en een kreeft van minimaal 30 jaar oud. Morgen de laatste dag snorkelen.

Vandaag gaan we naar de Lobsterwall, D- wall en nogmaals naar Paradise, voor de wrakken. Ik zwem met mijn divemaster boven het rif en we zien veel mooie koraalvissen. Ik zie iets naast me en verbaasd zie ik de lokalen hier vissen met een net. Rare gewaarwording.
Eindelijk zie ik ook mijn eerste moreen. Volgens mij heb ik mijn hele lijstje gehad op de whale shark en manta’s na maar daar gaan we nog achteraan deze reis.

Een waanzinnige ervaring deze dagen, jammer dat ik niet kan duiken maar in dit heldere water is er met snorkelen ook zeer veel te zien. Nu al zin om met Scuba Junkie de manta’s op Komodo te zien en de whale sharks in de Filippijnen!

• 20 December 2015 - 18:32

Judith:

Leuk om ook eens Hylke's kant te horen, was al benieuwd wat hij al die tijd had gedaan terwijl jij aan het duiken was. En ik hoop zó dat jullie de manta's en whale sharks gaan zien!!!