samenvatting -we zijn er weer - Reisverslag uit De Pijp, Nederland van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu samenvatting -we zijn er weer - Reisverslag uit De Pijp, Nederland van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

samenvatting -we zijn er weer

Blijf op de hoogte en volg Rachel

16 Februari 2016 | Nederland, De Pijp

We zijn alweer een paar weken terug in Nederland en het voelt alsof we nooit weg zijn geweest. Helaas. Behalve dan dat weer, daar moet ik nog wel aan wennen. Volgens mij is het deze winter nog niet zo koud geweest als nu. Denk je de winter over te slaan…

Hoe dan ook, gelukkig hebben we de foto’s en de verhalen nog! We hebben een fantastische tijd gehad en ik zet nog een paar feiten op een rijtje (voor jullie en voor ons):

Aantal dagen/weken weg: 127/18
Aantal landen bezocht: 7
Stempels en visa in paspoort: 24
Vluchten: 29
Boottochten: 55plus (en maar 1 x ziek geweest!)
Reiskilometers afgelegd: ruim 50.000. Dat is 1,25 x om de wereld!
Aantal duiken: 27
Aantal keren gesnorkeld: 40plus
Verschillende hotels: 47
Goedkoopste overnachting: € 9,09 euro voor een kamer in de Kampung Osing Inn in Banyuwangi, Java (Ijen vulkaan)
Duurste overnachting: € 271,67 voor een nacht in het Marina Bay Sands in Singapore
Adopties: Sunbear Folong, orang-utang Bidu-Bidu en schildpad Amy

Zijn we in die 4 maanden bij onszelf te rade gegaan over het leven? Hebben we in die 4 maanden bedacht wat we anders willen doen en zijn? We hebben het erover gehad en we zijn erachter gekomen dat we eigenlijk heel blij zijn met ons leven. Ik heb wel besloten om geen tonijn meer te eten (op een kleine uitzondering na, de torro sashimi). Zoals ik eerder schreef wordt tonijn (alle soorten) met uitsterven bedreigd en is het net zo erg als het eten van panda. Daarnaast gaat de tatoeage van Winnie de Poeh weg. Na bijna 25 jaar is het tijd om afscheid te nemen. Misschien dat daar een nieuwe voor in de plaats komt, ik heb al een idee…

Dan onze beleving van deze 4 maanden. Er waren leuke, fijne, fantastische, magische, geluks- en geweldige momenten. Welke?

Toch nog een schoon shirt vinden dat opgerold in een broek zit, prachtige zonsondergangen, een sterrenhemel met miljoenen sterren, gehurkt plassen zonder op je enkels te spetteren, Laksa in een lokaal restaurant, magisch Borobudur, met z’n tweeën op een van de tempels in Bagan en alleen maar tempels om ons heen zien, elkaar nog steeds lief vinden na 4 maanden reizen, vis op de bbq, skinny dippen in onze privé Infinity pool, dolfijnen spotten vanaf de enige boot die nog over was, Gili Meno, streetfood in Banyuwangi en kindjes die komen kijken en hun Engels willen oefenen, zwaaiende en Hello-roepende kindjes, eten met Bas in KL, Taman Negara; die ontzettend warme jungletrack waar we olifantenpoep spotten en op ontdekking gingen (en (achteraf) gelukkig geen olifant hebben gezien, fietsen door Bangkok, voetballen met de dorpskinderen, de orang utangs in Sepilok, al die boottochten die wél goed gingen, de man in de trein in Yangon die Hylke een ‘edelsteen’ gaf, duiken en snorkelen op het heerlijke resort in Mabul, de streetfood in Mandalay, manta’s in Komodo, dat de pick up service van het hotel er daadwerkelijk staat, de E&O bar in a-relaxte stad Jakarta (oftewel af en toe een Westers moment), off road met de e-bikes in Bagan, de TAO Experience (behalve het overgeven), ATV rijden op een vulkaan en Turtle Island. En nog veel meer…

Maar er waren ook minder leuke momenten, ergernissen, onhebbelijkheden:
lang wachten op vervoer dat te laat vertrekt, te dure hotels voor wat je krijgt, lange en warme reisdagen, snotverkouden zijn in de food capital van Maleisië en helaas niet uitgenodigd zijn voor de James Bond première in Bangkok in de bioscoop waar we toch al waren. :-)

En wat het meest opviel is dat zelfs mijn slippers naar zweetvoeten stinken.

Bedankt voor het lezen van onze reisavonturen, ik hoop dat je er van genoten hebt! Wij beraden ons alweer op de volgende bestemming. En ik knuffel de poezen nog een keer, die heb ik wel gemist.

• 17 Februari 2016 - 00:22

Rutger :

Ik hou van lijstjes! XR

• 17 Februari 2016 - 07:19

Papa En Mama:

Prachtig heschreven. Leuk ook, die "lijstjes". Wat 'n geweldige reis.
    Wat die tattoo betreft: wat is de betekenis? En.......je houdt hem toch wel heeeeeel klein hè?

• 17 Februari 2016 - 09:05

Marcel Gadaen:

Rachel, Hylke bedankt voor jullie mooie verhalen. Het was voor mij altijd weer een plezier een nieuw verhaal te lezen. Indrukwekkend de cijfers.. wow.. 29 vluchten en 1 1/4 * de wereld rond.
    Het fijne van thuiskomen vind ik het gevoel hoe goed en mooi we het hier in Nederland eigenlijk hebben. Dan waardeer je weer meer wat je hebt. Ja, behalve dan het weer dat kan wel wat beter hier.

• 17 Februari 2016 - 10:16

Mark:

Bedankt voor alle prachtige verhalen!
    Welkom thuis en tot snel.

• 17 Februari 2016 - 11:21

Margot:

Wat een geweldige verhalen, en wat een super ervaring!! Tikkie jaloers heb ik ze allemaal gelezen, en zo een beetje met jullie mee beleefd.