Het regent!!!!!!! :-( - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Het regent!!!!!!! :-( - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Het regent!!!!!!! :-(

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

10 November 2006 | Guatemala, Antigua

Hier is het nog steeds goed, alleen...het regent! Een heel klein beetje maar maar toch... Vanochtend en eerder vanmiddag was het nog prima dus het zal allemaal wel meevallen.

Morgen ga ik met die Italiaanse jongen en zijn vriend, die gister is aangekomen, naar een van de vulkanen in de buurt. Deze werkt nog dus je ziet de lava stromen en voelt de warmte ervan. Het is zo{n 1,5 uur met een busje hiervandaan, richting kust (zuiden) en dan moet je ongeveer 3 uur naar boven lopen. Ben benieuwd!

Gister ben ik met mijn leraar (Sevgyn) met de 'chicken bus' naar San Lucas geweest om naar een van de vrijwilligers projecten te kijken, een AIDS ziekenhuis voor kinderen. Maar, ze zei me dat ik op z{n vroegst woensdag mocht terugkomen wanneer mijn Spaans wat beter is. Mmm... zit wat in alleen stond dat niet bij de informatie die ik had gelezen over dit project, daar stond nl. dat kennis van de spaanse taal niet verplicht was. 's Middags ben ik naar nog een ander project geweest, verderop in mijn straat. Dat is een project vanuit de katholieke kerk (obras Sociales del Hermano Pedro) en het heeft diverse afdelingen. De meeste mensen die er zitten zijn geestelijk gehandicapt, van minder tot heel erg. De groepen zijn grotendeels in leeftijden onderverdeeld. In eerste instantie dacht ik dat ik wat minder heb met geestelijk gehandicapten (is eigenlijk nog steeds wel een beetje zo!) maar je voelde echt de liefde en warmte van dit project. Plus, niet onbelangrijk, ik kan hier maandag beginnen en het is dichtbij. Daarnaast heb ik gemerkt dat het allemaal wat moeilijker is om een project te vinden dan wat mij was verteld. Vaak vragen ze een goede kennis van de Spaanse taal en een commitment van minimaal 1 maand en soms moet je er zelfs voor betalen. Het aanbod van vrijwilligers is schijnbaar groter dan de vraag ernaar...Dus, maandagochtend sta ik er met een copietje van mijn paspoort en 2 pasfoto's en ga ik daar mijn Spaans oefenen en de mensen helpen. Ik ben benieuwd!

Maar, terug naar de chicken bus, wat grappig is dat! Het zijn oude Amerikaanse schoolbussen die soms in vele kleuren zijn geschilderd (zoals ik dat kende van foto's) en soms hun originele (gele) kleur hebben gehouden. De kentekens zijn nog wel Amerikaans, dus je ziet hier bussen uit o.a. Malibu, Calfornië rijden. Omdat het schoolbussen waren, is er erg weinig beenruimte. Voor de Guatemalteken maakt het weinig uit (ben ongeveer groter dan iedereen hier) maar voor mij dus wel. Het was gelukkig niet zo heel ver (40 min enkele reis) maar dan nog zit het niet heel lekker om met je kniën tegen de leuning van degene voor je te zitten. En dan ben ik nog niet eens zo heel groot! Maar, dat is nog niet alles. De bankjes zijn gemaakt voor 2 kinderen aan elke kant (dus 2 om 2). Maar, als het druk is, worden dat er 3 om 3 met als gevolg dat diegenen die in het midden zitten met één bil op een bankje zitten en met één bil in de lucht zweven. Onder het genot van een Zuid-Amerikaans muziekje (Shakira in 't Spaans) hobbel en bobbel je dan door het landschap. De bus stopt ook overal op de route, er zijn dus geen bushaltes op enkele grote 'hubs' na. Je kunt gewoon op de route je hand opsteken en dan stopt de bus.

Het eten is nog steeds ok alhoewel we gister voor het diner alleen bonen met rijst kregen. Dat viel een beetje tegen. Wat wel erg grappig is, de vrouw des huizes is een wat oudere dame die er altijd keurig verzorgd uitziet (kleding met bijpassende sieraden, nagels keurig gelakt, make-up in orde) en zij zit altijd aan het hoofd van de tafel. Als zij niet mee eet dan zit daar ook niemand. We hebben haar de Koningin gedoopt. Zij wil dus dat er Spaans aan tafel wordt gesproken, wat op zich goed is alleen heeft dat als gevolg dat er weinig gesproken wordt omdat we (op een enkeling na) nog niet zo goed Spaans spreken. En als er dan wat gezegd wordt dan is het in baby-Spaans en gaat het over het weer, de namen van het eten in het Spaans en wat we op school hebben geleerd.

Inmiddels regent het wat harder en het onweert! Mmmm, dat was niet de bedoeling...

Nou, ik ga mijn lessen maar eens herhalen en dan me klaar maken voor een avond uit! Ik ga vanavond voor het eerst uit eten en wel in een van de sjiekere restaurants hier (Westerse prijzen schijnbaar) want daar is waar dat concert is, ben benieuwd! Ben er nog steeds niet achter of het nu de echte Buena Vista Social Club is maar we zien wel. Vind die muziek sowieso erg leuk.

Tot later!

  • 11 November 2006 - 08:58

    Susan:

    ola,

    Hier regent het ook heel erg. Ben al om 7 uur opgestaan om met Joost naar het voetballen te gaan. Komen we daar aan gaat het niet door!! Voor niks zo vroeg opgestaan. Straks komt Judith. We gaan winkelen in Heerlen en morgen is de jaardienst van opa en oma. Ik ben benieuwd wie er allemaal komen! Je hoort nog!
    gr. en xxx Susan

  • 11 November 2006 - 09:00

    Joost:

    Hoi tante Rachel,
    Het voetballen ging niet door omdat het heel erg regent. Straks ga ik papa helpen op zolder.
    groetjes, Joost

  • 11 November 2006 - 12:10

    Rutegr:

    Hi! Nu zit je gewoon daar, voige week hebben we nog hier gelunched, moest ik ineens aan denken. Succes met werken en studeren. Hier is het rotweer. XR

  • 11 November 2006 - 17:05

    Joost:

    bedankt voor het verjaardags kado.Het van dam tot dom monopoly spel is erg leuk.
    xxx joost

  • 12 November 2006 - 08:37

    Judith & Joost:

    Hoi tante Rachel,

    Ik ben heel blij met het monopoly spel, ik wil het de heeele dag spelen! :-))Jammer alleen dat tante Judith het niet zo vaak wil spelen... en ook een beetje jammer dat ik nog niet zo goed tegen mijn verlies kan, maar dat wist je vast al. In plaats van geld zitten er nu visa cards bij en een geldautomaatje waarmee je geld kan storten en eraf kan halen, ik weet alleen nog niet hoe dat moet dus dat doet Rens dan. En wat ook heeeel erg leuk is, is dat 1 spelletje wel 5 uur kan duren! ;-((
    Nou, nu ga ik weer verder spelen, 10 kusjes van Joost (o nee, duizend!) en ook van mij!
    Judith

  • 12 November 2006 - 08:42

    Baji:

    Ola,

    ¿Qué tal tu español?
    Vind het erg grappig om jouw verhalen te lezen. Zeker omdat ik de buurt ken waar jij je nu bevindt. Goed om te horen dat je al mensen hebt leren kennen waar je het leuk mee hebt. Hier alles goed, lekker z'n gangetje.

    ¡Disfrutáte! Y hasta la próxima vez.

    Baji

  • 12 November 2006 - 14:40

    Jeroen Van Der Werf:

    Hallo lieve nicht!!

    Wat leuk om je belevenissen te volgen! Heel veel sycces daar en ik (we) zien je als je terug bent! Salut,

    Jeroen

  • 13 November 2006 - 11:20

    Wino:

    Hallo Rachel,

    Heel leuk om jouw belevenissen te mogen volgen. Je manier van schrijven is erg onderhoudend.

    Groeten Marieke en Wino

  • 14 November 2006 - 10:30

    Helene:

    Wie had dat gedacht. Ben je toch bij de gehandicapten gekomen. Leuk om te lezen al je avonturen. Wat zal je thuis de Nederlandse maaltijden weer lekker vinden. Veel plezier.
    Adios

  • 01 December 2006 - 08:15

    Yvonne:

    He Rachel!
    Ik was ff je site kwijt.... maar na wat gegoogle komt alles weer goed. Ik ga dus ff je verhalen lezen tussen de werkzaamheden door.

    Dikke zoen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Guatemala, Belize & Honduras

Recente Reisverslagen:

17 December 2006

Laatste avond

16 December 2006

Terug in Antigua

16 December 2006

Laatste dagen

15 December 2006

Schildpadden en Rasta-mannen

09 December 2006

Tropisch eiland...in de regen...
Rachel

Actief sinds 06 Nov. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 55573

Voorgaande reizen:

25 September 2015 - 29 Januari 2016

Zuidoost Azië

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

Peru here we come!

02 November 2011 - 09 November 2011

New York Marathon 2011

07 December 2008 - 02 Januari 2009

Panama

03 April 2007 - 04 Juli 2007

The long way to becoming a Dive Master

03 November 2006 - 20 December 2006

Guatemala, Belize & Honduras

Landen bezocht: