Bagan- tempels tempels tempels - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Bagan- tempels tempels tempels - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Bagan- tempels tempels tempels

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

09 November 2015 | Myanmar, Pagan

9-12 november
We vertrekken ’s morgens vroeg met de lokale bus naar Bagan. We zitten met alleen maar locals in een iets te krappe bus. Gedurende 4,5 uur. Zonder airco. Pffff... Niet vanwege de locals maar de weinige ruimte die we hebben en de warmte. Vanaf het busstation nemen we een taxi naar het hotel. Dit ligt in Nyaung U, waar vele hotels en restaurants zijn.

Het is alweer avond wanneer we geïnstalleerd zijn en we gaan een pizzaatje eten. Ook wel eens lekker.

In Bagan huren we e-bikes, elektrische scooters, waarmee we geluidloos de omgeving bezoeken. We gaan richting Old Bagan en rijden vanaf de grote weg rechts een pad in om de eerste tempel op te klimmen. En zijn niet helemaal voorbereid op wat we zien. O-ver-al tempels! Zover we kunnen kijken. Wow, wat is het hier prachtig, echt een magische omgeving!

We rijden verder en slaan regelmatig af om een tempel te bezoeken. We gaan ook de 'binnenlanden' in, off road over de zandpaden om leuke mensen te ontmoeten, kuddes geiten te zien en tempels waar niemand anders is. Waanzinnig gaaf!

We slaan af richting de jetty (pier) die staat aangegeven om bij de rivier te komen en komen in een dorpje terecht waar wat jongetjes staan en met een touw de weg versperren. In eerste instantie denken we dat ze geld willen maar zo werkt het hier niet. Ze spelen alleen. Er wordt wel eens gezegd dat als een Birmees je achterna rent, het is omdat je je portemonnee hebt laten vallen.

Hylke rijdt door en ik sta nog even stil. Een (gehandicapt) jongetje klimt met moeite op de voetenplank van mijn scooter, een ander jongetje klimt achterop. Zo rijden we een stukje waarbij de jongetjes heel hard moeten lachen. Zo lief! Ze klimmen er weer af en we rijden door maar er is niks te zien dus we draaien we om en nemen de jongetjes (en nog wat extra) mee de andere kant op. Ze hebben de grootste lol en wij ook terwijl we ons best doen de scooter recht te houden. Aan de kant zitten een paar vrouwen die lachend toekijken. Nadat we een foto hebben gemaakt, rijden we door.

We zien nog veel meer tempels, sommige drukker dan andere maar allemaal weer anders. Je zou denken dat we inmiddels tempelmoe zijn maar er is steeds wat anders te zien.

In de zijstraatjes en ook op de grote weg lopen ossen die karren trekken. We gaan terug in de tijd!

We slaan nog maar eens af, een zandweggetje op, en rijden geluidloos door de omgeving. We zien twee jongetjes die geiten aan het hoeden zijn. We staan even stil om te kijken en ze komen naar ons toe. Een van de jongetjes is denk ik een jaar op 4 en loopt in zijn nakie met alleen een blousje aan en slippers die veeeeeel te groot zijn (en op ‘maat gemaakt’ dmv touwtjes). We geven ze een paar kauwgumpjes totdat oma roepend op hen (en ons dus) afloopt. Volgens mij moeten ze weer aan het werk dus we rijden door.

’s Avonds ruilen we de e-bikes in voor normale fietsen om in de buurt wat te eten. Zo rijden we twee dagen door de omgeving; van Old Bagan naar nieuw Bagan, terug naar Nyaung U. Bagan is echt enorm indrukwekkend en vooralsnog het hoogtepunt van Myanmar.

• 02 December 2015 - 16:17

Papa En Mama:

Wat 'n leuk verhaal met die jochies. En dat jochie met de slippers heb ik gezien op de foto. Schattig.