Monywa- verkiezingen en reuzeBuddha's - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Monywa- verkiezingen en reuzeBuddha's - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Monywa- verkiezingen en reuzeBuddha's

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

08 November 2015 | Myanmar, Monywa

Vandaag gaan we naar Monywa. Eigenlijk willen we dit met de bus doen maar het is verkiezingsdag dus alles is dicht en er rijden geen bussen. Dus we zijn met Starsky overeengekomen dat hij ons brengt met zijn auto en dat we onderweg nog wat bezienswaardigheden afgaan. Duurder maar het voordeel is dat we morgen niet terug hoeven voor de bezienswaardigheden aangezien die op de weg naar Monywa liggen. De lokale bus stopt hier natuurlijk niet.

Vanuit de auto zien we op vele plekken rijen mensen staan die willen stemmen. Dit mogen ze voor het eerst in 25 jaar doen! Een bijzondere dag dus. Ik zie zelfs dat een oud mensje wordt gedragen zodat hij/zij kan stemmen. Hij of zij kan niet meer lopen. Ze worden voorgelaten in de rij. Op plekken waar we even stoppen om wat te eten of te drinken staat de tv aan met daarop het verloop van de verkiezingsdag. Iedereen is benieuwd wat er gebeurt maar zover wij het zien, verloopt alles zeer vreedzaam. Op de verkiezingsdag zelf is het verboden voor de Birmezen om onderling te zeggen op wie je gaat stemmen of gestemd hebt. Wel zien we hier en daar een poster van Aung San Suu Kyi van de National League For Democracy (NLD) en haar vader die een belangrijke generaal was. Van hen is het dus duidelijk op wie zij stemmen...

Sommigen (vooral in de kleine dorpjes) stemmen wel op de huidige partij omdat ze een zonnepaneel van ze hebben gekregen. De kleine dorpjes hebben anders namelijk geen elektriciteit. Zo zie je de kleinste en verrotste huisjes meteen zonnepaneel. Gek gezicht!

Later merken we eigenlijk weinig van een overwinningsroes. Nergens feestjes, vlaggen, parades, feestende mensen. Ze wachten waarschijnlijk eerst af wat er gebeurt. Bij de laatste verkiezingen 25 jaar geleden won zij ook maar werd de overwinning genegeerd door de militaire partij. Ze heeft nu met 80% gewonnen, een meerderheid die niet over het hoofd gezien kan worden. Door een wet kan ze zelf geen president worden, zei s namelijk getrouwd, en heeft kinderen met een buitenlander. Ze heeft gezegd dat ze een president gaat kiezen en daar dan boven gaat staan. Maar het zal nog tot zeker februari duren voordat de nieuwe regering gevormd kan gaan worden. Hopelijk gaat het deze keer wel lukken.

Monywa is nog niet zo bekend bij de toeristen. De meeste mensen die we spreken doen praktisch dezelfde route maar we spreken niemand die ook in Monywa is geweest.

Monywa heeft een aantal surrealistische plekken. En dat is wat deze bestemming zo bijzonder maakt. We beginnen na een uur rijden bij twee reusachtige buddha’s bij Bodhi Tataung. Een staande Buddha van 116 meter hoog en een liggende van 95 meter lang! De staande is 3 x zo groot als het Vrijheidsbeeld en de grootste in de wereld. We zien ook de constructie van een reusachtige zittende Buddha en een slapende Buddha die ze aan het bouwen zijn. Vlakbij is nog een veld met wel honderden Buddha beelden. Iets kleiner uiteraard... Tijd om te lunchen. In een lokaal restaurant krijgen we allerlei bakjes en schaaltjes met lekkere dingen die samen met rijst worden gegeten.

Daarna gaan we naar de Thanboddhay Pagoda. De buitenkant is net een Disney-attractie. Heel kleurrijk en vol met beelden. Binnen zijn er nog veel meer, in totaal wel 500.000!

Daarna rijden we door naar Monywa zelf. Eerst kijken we op het busstation om te kijken of daar iets open is waar we voor morgen kaartjes naar Bagan kunnen kopen. Er is een kantoortje open die busreizen die kant op verkoopt en we leggen onze plaatsen vast. Voor €3,50 voor ons tweeën reizen we morgen ongeveer 200 km.

Er zijn nog weinig hotels dus de keuze is beperkt. We kiezen een standaard kamer (de goedkoopste maar die is toch nog 45 euro) waarvan de Lonely Planet zegt dat deze kamers voor de chauffeurs zijn. En zo ziet hij er ook een beetje uit. Maar het is maar voor 1 nacht en er is een zwembad en een spa! We zijn er best vroeg dus daar is gelukkig ook nog wat tijd voor.