Inle Lake - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Inle Lake - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Inle Lake

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

14 November 2015 | Myanmar, Nyaungshwe

14-17 november

Na 1,5 uur varen over een rivier die op het meer uitkomt, komen we aan in Nyaungshwe. De boat driver brengt ons naar het hotel en we hebben afgesproken om morgen met hem de bezienswaardigheden op het meer te bekijken. We checken in, douchen (lekker!) en verkennen het stadje.

We eten ‘kaasfondue’ bij The French Touch.we hebben gelezen dat je hier goede koffie en croissants kan eten, dat moeten we proberen! Maar, het zijn sneetjes brood met vloeibare kaas erop. Niet helemaal wat we verwacht hadden maar best lekker. De eigenaar (een Fransman) is ook fotograaf en filmmaker en in het restaurant hangen mooie foto’s van hem. Ook wordt er elke avond een film die hij heeft gemaakt getoond: The boy from the lake, over de monniken en hun leven.

De hotelkamer blijkt een boel (half)dode mieren te hebben. Een aantal in bed, we vegen ze weg voordat we door hebben wat het zijn, de rest naast het bed. We liggen al in bed als we daar achter zijn. De volgende dag wisselen we van kamer.

Daarna gaan we de hele dag met onze kapitein en zijn boot op pad en genieten van de vissers, allerlei bezienswaardigheden en ambachten op het meer. Vanuit Nyaungshwe varen we richting het Inle Lake.

We varen tot ruim over de helft van het meer en zien onderweg vissers die met een been roeien. Jammer dat ze geld vragen voor het maken van een foto. Later horen we dat de vissers op deze plek er alleen maar zijn voor de toeristen en dat de echte vissers ergens anders op het meer wel aan het vissen zijn.

We varen verder en gaan de drijvende tuinen in. Op dit gedeelte van het meer worden o.a. tomaten verbouwd op drijvende stukken land. Zeventig procent van de tomaten in Myanmar komt van dit meer. De boeren bewerken deze stukken land vanuit hun boot. Je kunt op het land staan maar dan zak je wel tot je enkels in het water. Verder gaan we naar wat locaties waar ze nog oude ambachten bedrijven zoals garen spinnen van o.a. de draden die in de stengels van de lotusbloemen zitten. Ook zien we hoe sigaren worden gerold, gaan we langs bij een zilversmid en naar de ‘jumping cat monestary’. Dit is een klooster waar de monniken vroeger katten door hoepels lieten springen. Dat doen ze nu niet meer want het werd te commercieel en dat mocht niet. Ondanks dat lopen er wel heel veel poezen rond. Voornamelijk kleintjes dus ik had het er naar mijn zin. En oh ja, er was ook een monnik. :-)

Onderweg terug gaan we nog langs bij de ‘longnecks’, een stam die zowel hier als in noord-Thailand voorkomt. En we drijven op het meer om de zon onder te zien gaan.

Terug in het stadje eten we bij een lokaal restaurantje dat van allerlei soorten vlees in een vitrine heeft liggen waar je uit kan kiezen en dat op de bbq wordt gelegd. Hylke kiest een kippenpoot, een varkensoor en varkenshart. Ik houd het bij een kippenpoot en twee groentegerechten. En het smaakt heerlijk (het oor was een beetje taai krijg ik door).
We boeken tickets voor de bus naar Yangon en vragen net zo lang door totdat we er zeker van zijn dat het een luxe bus is met veel beenruimte en ruimte tussen de stoelen. We nemen een nachtbus dus extra belangrijk dat we goed zitten. Gelukkig zijn er foto’s van de verschillende opties en we wijzen aan welke bus we graag willen. Maar, zover is het nog niet. We doen ook nog een kookworkshop die we hier ook reserveren.

Mr Win, die de kookworkshop geeft, komt ons halen bij het hotel. Bij het ontbijt zien we Glyn en Laura (onze rum sour-buddies), zij vertrekken vandaag alweer helaas.

Wij gaan eerst naar de markt. Vandaag is het de beurt van Nyaungshwe om de 5-day market te hebben. In een cyclus van 5 dagen wordt op 5 verschillende plekken in de omgeving van Kalaw en Inle een lokale markt gehouden. Bergstammen komen naar deze markten om flink in te kopen. Ook wij doen hier de ingrediënten voor de gerechten die we gaan maken. We gaan regionale gerechten koken van deze streek (Chan state). Maar eerst gaan we met onze inkopen weer in een bootje om een stukje te varen over de rivier totdat we bij een waterdorp zijn waar de eigenaar woont en de workshop wordt gegeven.

We maken een aantal heerlijke gerechten en eten die vervolgens ook op. Als afsluiter maken we nog een kanotocht door het dorp.

Terug in de stad huren we mountainbikes en rijden we in een klein half uur naar de Red mountain winery. En we zijn niet de enigen die hier komen voor een wijntje en de zonsondergang! Het is erg druk en gezellig met wijndrinkende toeristen. Dit moet toch wel de best lopende ‘attractie’ in de omgeving zijn! Nadat de zon onder is, fietsen we terug naar het stadje (een stuk makkelijker want bergaf en niet meer zo warm) en eten nog een hapje.

Dan is de laatste dag bij Inle Lake aangebroken. De bus vertrekt vanmiddag pas (en komt om 4 uur ’s morgens aan-why???) dus we hebben nog tijd om wat te doen vandaag. We beginnen met een heerlijke croissant bij The French Touch. Daarna huren we weer fietsen en gaan naar het Shwe Yaunghwe Kyaung klooster. Eerst rijden we verkeerd en dat is toch best jammer als het heuvelachtig is en warm. Maar eenmaal gevonden is het klooster erg mooi, heeft ovalen ramen met glas-in-lood en wederom leuke poesjes. En puppies! Een klein jongetje komt op me af als ik een pup aan het aaien ben en trekt tot twee keer toe hard aan zijn oor. Pup not amused, Rachel not amused. Ik had m bijna een draai om zíjn oor gegeven maar kan me inhouden. Het is echter duidelijk dat zijn buddhistische educatie nog niet is afgelopen.

Naast het klooster staat een wit gebouw met allemaal kleine nisjes met Buddhafiguren. Je kunt deze blijkbaar sponsoren want eronder staan namen van mensen van overal ter wereld.

We fietsen terug, lunchen waar we gisteravond hebben gegeten (lekker!) en bezoeken nog een laatste klooster voordat we de tassen pakken en opgehaald worden voor de busreizen. Gelukkig hebben we warme kleren bij ons (en op het laatste moment nog een fleecetrui uit de rugzak getrokken) want het is koud (airco)! Maar we zitten wel lekker...

• 06 December 2015 - 20:46

Judith:

Grappig, ik zat vandaag te denken dat ik het heerlijk zou vinden om 4 maanden niet te hoeven koken maar dat jullie dat waarschijnlijk wel zouden missen. Maar ik bedacht me ook dat jullie vast wel een kookworkshopje hier en daar zouden volgen...! xxx