In een stroomversnelling - Reisverslag uit Boquete, Panama van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu In een stroomversnelling - Reisverslag uit Boquete, Panama van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

In een stroomversnelling

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

14 December 2008 | Panama, Boquete

Zondag 14 december

Uitgeslapen tot half 10 nadat we om 8 uur Chris uit hebben gezwaaid.
Met de chicken bus gaan we naar het toeristencentrum. Daar vragen we info over de activiteiten in de omgeving. Ook de dame daar bevestigt dat de Amerikaan/Panamees van gister (die van Balony Planet) ´loco´ is. Hij sprong ongeveer op ons toen we uit de bus kwamen om info te geven
Met hem gaan we dus niks doen!
Naast het toeristencentrum drinken we in een Starbucks-achtig café een latte van lokale koffie en eten we een muffin. We hebben prachtig uitzicht over de vallei.

Terug met een ander busje dat voor ons stopt. We checken de lokale groente- en fruitmarkt en zijn heel even 2 piña´s (foto volgt).
Snel door naar de supermarkt voor lunchbenodigdheden en dan met de taxi naar de Hot Springs, op een half uurtje rijden. Eigenlijk willen we daar ook gaan paardrijden. Onze chauffeur vraagt aan de locals daar om ons de weg te wijzen naar Franklin Roberto (bekend persoon in de omgeving) en ze springen mee in de taxi. Helaas is het te kort dag om vandaag nog te gaan dus reserveren we voor dinsdag.

Dan door naar de hot springs. Na 20 minuten hobbel de bobbel (zonder 4WD) over een weggetje te hebben gereden en nog een stuk te voet hebben gedaan komen we aan. En wie zien we daar? Pleunie en Tri, vrienden (Rotterdam/San Francisco) die we op de 1e duikdag hebben leren kennen! Zij gaan net weg en we spreken af om ´s avonds samen te eten.

De hot springs zelf vallen wat tegen. Op zich is het wel lekker om van hot spring (hot!) naar de nabij gelegen rivier te gaan (koud!) en v.v. We doen op de rotsen nog een fotosessie in bikini ha ha.

Na 2 uur kleden we ons weer aan en rijden het 1e stukje mee terug met 2 Ieren. Bij de brug wachten we op onze chauffeur. Er staan 2 oude mannetjes met paarden die beladen zijn met zakken meel en als ze de lading niet hadden gehad, hadden we met hen mee gemogen! Gelukkig komt de taxi snel.

Terug naar onze hostel, douchen en naar de ontmoetingsplaats waar we hebben afgesproken met Pleunie en Tri. We lopen naar een Mexicaans restaurant waar we ons tegoed doen aan een Marguerita, lekker Mexicaans eten en een fles Chardonnay. Na het eten drinken we nog een biertje. We gaan op tijd naar bed want morgen worden we om 7 uur opgehaald!

Maandag 15 december

We gaan raften! We zitten met een Amerikaans stel en 2 Amerikaanse vrienden (die gaan kayakken) plus onze Safety guide Jorge, onze Boat Captain Freddy, chauffeur Kevin en zijn dochter in de bus. Na een uur of 2 rijden komen we aan op onze bestemming. Onderweg zien we links van ons Costa Rica, helaas geen vlaggetje omdat we niet de grens over gaan.

Na de safety instructions van Kevin, (waarna we toch wel wat zenuwachtig worden) lopen we via een klein paadje naar de rivier (de Rio Chiriqui Viejo). Onderweg nog snel een sanitaire stop in de bosjes en we klauteren naar beneden waar de gidsen al klaar staan met de raft. We oefenen ´droog´ wat commando´s die Freddy ons geeft. Marc en Lyn hebben al een paar keer geraft (10 jaar geleden bleek later want erg goed was Lyn niet) dus zij zitten voorop en fungeren als Team Captains. En off we go!

De rivier heeft een moeilijkheidsgraad van 3-4 (max is 5) en wel 94 stroomversnellingen over een lengte van 26 kilometer. Hoe COOL is dat!!!! Onderweg zien we watervalletjes (alleen aan de zijkanten) en het is er wederom ontzettend groen.

Na ruim 2 uur stoppen we op een soort plateau en wordt de lunch voor ons uitgestald (op een tafel met tafelkleed!). We eten een lekker broodje, verse ananas en zitten even in de zon. Aan de overkant grazen wat koeien.

Daarna ruilen we van plaats. Nu zijn Jante en ik de Team Captains wat betekent dat wij het ritme aanhouden. We blijken goed op elkaar ingespeeld en alhoewel dit iets harder werken is dan achter zitten is het extra gaaf omdat je ook meer water pakt. Alles gaat super goed. Helaas (of gelukkig) vallen we niet overboord. De gidsen gooien ons dan maar uit de boot.

We hebben helaas geen fototoestel mee, dat is uiteraard niet heel handig. We maken dan ook veel ´droge´ foto´s (met dank aan Baji voor de inspiratie!) en zelfs een droog filmpje. Helaas horen we dat ze een dam aan het bouwen zijn, over een jaar of 2 is er van deze river dus weinig meer over.

Helaas heeft de Amerikaanse in de kayak een minder leuke dag. Zij wordt per ongeluk door haar vriend met een peddel geslagen en breekt 2 tanden. Zij zijn erg ervaren (wonen in Colorado en kayakken de hele zomer) dus het kan echt iedereen gebeuren. Dat is wel een beetje een domper op een super gave dag.

Morgen gaan we in de ochtend een wandeling maken van 5 uur (weer vroeg op) en ´s middags dus paardrijden. Later meer!

Dank voor jullie leuke berichtjes!

RX

• 16 December 2008 - 07:18

José:

Jee, wat een avonturen, wat 'n leuke reis zijn jullie aan 't maken! Ik denk dat je allemaal berichtjes gaat krijgen van: jaloers......jaloers...... en ik ben de 1e! Was ik nog eens jong! Aleleen: waar blijven die foto's??
    Ben je wel voorzichtig! Dikke kus van papa en mama.

• 16 December 2008 - 08:14

Silvia:

Ha die avontuurlijke collega!
    Lees net dat je geen tel/ bereik hebt. Had je nog een sms-je gestuurd om je een top vakantie te wensen. Maar zo te lezen zit dat wel goed. Geniet van de de dagen die je nog heelrijk voor de boeg hebt!!!
    Tot in het nieuwe jaar.
    Kus,
    Sil

• 16 December 2008 - 09:10

Rutger:

Hi babe,
    Ik kan maar 1 ding zeggen:
    Wat F@#*ing Heeeeeeeeeeeeeerlijk! Veel plezier en net als je mam wacht ik op de pics.
    Kus,
    R

• 16 December 2008 - 09:17

Anja:

He Rachje,
    Je bnet weer op reis, goed van je hoor...

heel veel liefs van Beau en mij.x

• 16 December 2008 - 09:32

Andrea:

OOOOh te cool! ben zwaar jaloers, geniet! En ja ik wacht ook op een paar leuke fotootjes! haha!
    XX

• 16 December 2008 - 17:24

Judith:

Inderdaad mam, jaloers! Maar ik gun het je wel hoor ;-)

Als vervolg op de mail; ik ben gaan raften in Costa Rica met Bas maar werd eruit gegooid,g grapje van de gids. Het enige probleem was dat de andere boot er net achter zat en dus over me heen ging en ik dus niet meer omhoog kon. Gelukkig heeft iemand mij aan me reddingsvest omhoog getrokken maar ik was erg geschrokken en heb de gids helemaal verrot gescholden. Hij was daarna erg stil....... en ik ook!

Ai, lullig zeg voor die Amerikaanse. En dan verder met Panamese tanden...

Vanmorgen was het erg mistig en dus natuurlijk weer heel druk op de weg, ik heb er een uur over gedaan. Dan maar wachten op de taxi of met paarden en oude mannetjes mee!

Lullig zeg, dat je morgen zo vroeg op moet!
    x

• 16 December 2008 - 19:28

Marcel:

erg leuke verhalen. Vooral dat raften lijkt me wel spectaculair, hoop dat je hier wat leuke kiekjes van hebt. Heeeel veeel plezier nog.

Ciaoooooo.

• 17 December 2008 - 13:51

Lies:

toffe dingen maak je mee daar! Dat raften lijkt me ook super gaaf. Ben wel eens met kajak in de Ardeche aan het roeien geweest, maar dit klinkt heel wat spectaculairder.

Vind het wel ontzettend zielig voor die amerikaanse. Ga je op vakantie en dan kom je thuis met 2 tanden minder.. Dat is pas bad luck!

groetjes vanuit Hoofddorp city, waar zoals altijd NIETS gebeurd :-(

• 17 December 2008 - 16:02

Noor:

Leuk, leuk, leuk, leuk!!!!!
    x