Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Panama City

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

09 December 2008 | Panama, Panama-stad

Langzaam wakker worden in deze nieuwe stad vol nieuwe geluiden en indrukken. Het is vandaag moederdag, en dat is in Panama een officiele feestdag, veel is dus dicht. Ik hoor het mama al zeggen nu; zo hoort het! :-)

Op het balkon lekker ontbeten en een boekje gelezen in de hangmat. Daarna koud (!) gedoucht en met de taxi naar Casco Vieja, de oude stad van Panama City. Dit was vroeger Panama City, voordat de 'nieuwe' stad werd gebouwd.

Casco Viejo is een stad van uitersten. Het staat op de Unesco lijst van werelderfgoed en wordt opgeknapt op dit moment. Dit betekent dat een hoop nog niet is opgeknapt. Zo zie je enerzijds het huis van de president (waar je tot het hek bij de voordeur kan komen en op de binnenplaats kan kijken) en anderzijds enorme krotten en bouwvallen.

Met een schaafijsje in onze hand (lokale lekkernij, afgeschaafd van een enorm blok ijs) struinen we door het dorpje.

's Middags gaan we terug naar de
'nieuwe' stad om te lunchen en even wat op te zoeken over duiken. Ik moet erg wennen aan het weer, het is zo'n 30 graden en erg vochtig. Dus maar weer in de hangmat, in de schaduw...

's Avonds gaan we Panama City onveilig maken! Ach ja, als je de kroeg aan de overkant meetelt. Gezellig was het in ieder geval wel!

Vandaag zijn we met de Spaanse lerares van Jante en een chauffeur naar een onwijs mooi uitzichtpunt van PC geweest. Cerro Ancon, voormalig Amerikaans grondgebied ten tijde van de bouw van het Panama Kanaal. We hebben dan ook een prachtig uitzicht over het kanaal.

Het uitzicht aan de andere kant van de berg was over de stad, ook heel mooi om te zien.

Daarna naar Mi Pueblito gegaan. Dit is een opgezet 'dorpje' met diverse invloeden vanuit het Caribische gebied. Dus Afro-antillen, dit zijn o.a. de mensen die tijdens de bouw van het kanaal hier naartoe kwamen om voor de Amerikanen te werken aan het kanaal, zij spraken Engels of Frans, kwamen o.a. uit Barbados, Guadaloupe en Matinique. Daarnaast had je de Indigenas (o.a. Kuna indianen) en Spaanse invloeden. In Mi Pueblito waren wat huisjes nagebouwd en er was een museum. Al met al stelde dit niet ontzettend veel voor maar leuk om gezien te hebben.

Nu zitten we heerlijk op het balkon met een koud drankje.

Morgenochtend worden we om half 8 opgehaald en gaan we met de bus vanaf Albrook Terminal naar Sona (bekend uit Prison Break) om daar over te stappen naar Santa Catalina waar we overnachten. Dit is een surfoord, een dorpje waar weinig tot geen winkels zijn en geen banken. Vanaf hier gaan we de volgende dag met ScubaCoiba duiken bij Isla de Coiba! Dit schijnt geweldig mooi te zijn; haaien (heeeel veel), dolfijnen, manta rays, schildpadden en grote scholen vissen! De duiksite is te vergelijken met Isla de Coco in Costa Rica en de Galapagos eilanden bij Ecuador.. Dit wordt dus SUPER....

's Avonds slapen we op dit onbewoonde eiland dat voorheen een gevangenis was (staat vaag omschreven in de Lonely Planet) in onze Junglehangmatten, eten en drinken mee en overleven maar.....

Heb er zin in!

Hasta luego!

• 10 December 2008 - 07:24

Very:

Rach, klinkt goed! Geniet van het duiken en ik kan je vertellen... ik benijd je!!! x

• 10 December 2008 - 07:44

Rutger:

Wat heerlijk om te lezen! Met foto´s en al! Ziet er mooi uit.
    Hier is het maar koud, moest mijn auto *** nieuw-met deuk :-( *** krabben vanmorgen.
    Kussen! R

• 10 December 2008 - 10:35

Andrea:

Ooooh wat klint en ziet dat er goddelijk uit, ben zwaar jaloers! Geniet dr van wijffie! Dikke zoenX

• 10 December 2008 - 11:36

Judith:

Lieve Rach,

Heb je helaas niet meer gesproken, maar veel plezier zul je toch wel hebben ;-)

Geniet ervan en ben benieuwd naar de duikverhalen en foto's!!

xj

• 10 December 2008 - 16:30

Saskia:

Hey Rachie!

Wist helemaal niet dat je weer een grote reis ging maken maar het leest weer fantastisch! Geniet

• 10 December 2008 - 19:38

Susan:

Haai,

Klinkt allemaal weer erg leuk en mooi!

Geniet er maar van, hier is het uur en koud.

xxx,Susan

• 10 December 2008 - 20:00

Judith (je Zus ;-)):

Goh, en jij maar wennen aan de warmte, boehoe! Voor mij is het andersom, meer dan 30 graden verschil gaat me niet in de koude kleren zitten (letterlijk!). Het klinkt in ieder geval fantastisch waar jullie naar toe gaan, hopelijk slapen de hangmatten goed ;-)

Hier dus aardig koud, file is ook weer lekker aanwezig (gisterochtend een half uur stil gestaan, nog voor Abcoude!) en werk, tja, is werk....

Heel veel plezier met duiken, doe voorzichtig en enjoy!

xxx
    Judith

• 12 December 2008 - 08:07

Linda:

He Rach,
    Wat leuk weer om dit alles te lezen, de kriebels waren er al maar nu....
    Lekker genieten en ik geniet via de verhalen!
    Have fun!

• 13 December 2008 - 11:52

José:

Ha Kacheltje,
    klinkt geweldig: slapen in een hangmat! Ben erg jaloers! En wat een mooie foto's! Hier is het koud, we hebben de vorige week alweer sneeuw gehad en nu is het koud maar zonnig, dus eigenlijk wel lekker... hoewel...warm zomerweer is nog véél lekkerder. Geniet!
    En ben asjeblieft voorzichtig met duiken!
    Dag schat.
    Papa en mama.