Slapen met oceaangeluiden - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Slapen met oceaangeluiden - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Slapen met oceaangeluiden

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

11 December 2008 | Panama, Panama-stad

Donderdag 11 december

Om 8 uur melden we ons bij de duikschool. We hebben een slaaptasje en proviand mee want vanavond slapen we op Isla de Coiba! De rest van de spullen laten we in Astrid´s kamer.
Met de boot is het nog een heel eind naar Isla Coiba. Ruim een uur zitten we in een kleine boot (te vergelijken met de boot op PP) op niet heel rustig water. Lang leve de anti-zeeziekpilletjes! Vanaf de boot zien we een paar dolfijnen zwemmen!
De 1e duik is de dive site Iglesia. Vanaf de boot duiken we achterstevoren de zee in. Er is behoorlijk wat stroming dus via de ankerlijn gaan we naar beneden. We zien schildpadden (turtle girl is back!), white tip reef sharks (jippie!) en vele andere vissen.
Na de duik gaan we lunchen (zelf meegebracht) op Isla de Coiba.
70 mljoen jaar geleden hoorde dit eiland bij de Galapagos eilanden maar dit stuk land is gaan drijven en ligt nu voor de kust van Panama, aan de Zuid-Oostkant, in de Stille Oceaan. Op Isla de Coiba was tot 2004 een gevangenis gehuisvest. Nu is het Unesco werelderfgoed geworden en leven er vele bijzondere diersoorten. Op dit eiland komen dieren voor die nergens anders ter wereld voorkomen. Zoals de Garcia Tigre, een zwarte vogel (ahum, heb niet veel verstand van vogels...).

Jante en ik laten onze slaapspulletjes alvast achter op het eiland en na de lunch springen we weer in de boot naar de volgende duiksite. Ook hier is veel stroming maar we zien wel weer leuke visjes waaronder 6 white tip reef sharks!
Om 16 uur worden we op ´ons´ eiland gedropt. We douchen in de openlucht- koud, en hangen de hangmatten op, met muskietennet, onder begeleiding van Ranger Marco (Marine bioloog) die ons nog wat zeilknopen leert (ook handig ter bevestiging van de hangmat).

We lopen naar de pier en bekijken de vissen die onder ons zwemmen. Zelfs hier zien we een haai, ballonvissen en zelfs een eagle ray!
Helaas is het bewolkt vandaag.
Dan is het etenstijd. We eten zelfgevangen blikvis (dolfijnvriendelijke tonijn) en corned beef uit een lastig te openen blikje. Tel daarbij op crackers, water, kaarslicht en anti-muggen stokjes en je hebt een maaltijd van sterrenkwaliteit!

Dan is het bedtijd en vertrekken we naar de slaapkamer; onze jungle hangmatten, onder een afdakje met uitzicht op zee. We vallen in slaap met de geluiden van de Stille oceaan (het lijkt thuis wel, met mijn wake-up light maar dan echt!). Hulde aan het muskietennet want er zijn veel sandflies.

Wonder boven wonder slaap ik nog best lekker. Wel zijn we vroeg wakker, door vogeltjes en krekels. Ik open mijn ogen en zie gelijk de oceaan weer, wow!

We pakken onze spulletjes weer in en maken een jungle wandeling. Althans, we doen een poging want met korte broek en op slippers is dat toch niet zo´n goed idee. Dus doen we de ´snake walk´ die Claire (duikinstructrice) ons leerde. De snake walk helpt blijkbaar want we zien geen slangen. Wel leguanen! En een aap!

We gaan toch maar weer terug en gaan op zoek naar Tito, de huiskrokodil van 4 meter lengte. Helaas kunnen we m niet vinden (of gelukkig)...

We ontbijten en om 10 uur worden we weer opgehaald met de boot om te gaan duiken. De 1e duik is erg relaxed. Jante en ik zijn de enigen die met Adrian duiken.

Lunchen doen we op een echt onbewoond eiland, Isla Granita de Oro. Ons eigen privéstrand! Super, super mooi.

De 2e duik is errug cool. We zien heel veel haaien, worden omsingeld door een school barracudas en zwemmen door een school tonijn-achtige vissen. Ook zien we een heel grote schildpad. Terug op de boot zien we in de verte 2 WALVISSEN! Wow, wat een dag.

Terug in Santa Catalina merk ik dat ik inmiddels ervaringsdeskudige ben op het gebied van overmatige consumptie van zonnestralen. Met andere woorden, ik ben flink verbrand. :-(
Eten doen we in Restaurant Bianca. Na 2 dagen zelf ´gekookt´ te hebben verdienen we wel een maaltijd buiten de deur.

Op zithangmatten drinken we een wijntje, kletsen met wat andere toeristen en nemen de dag door.

Slapen doen we weer in Cabañas Rolo, deze keer wel in een´echte ´dorm´, met 2 andere meisjes en ik slaap zelfs bovenin het stapelbed.

• 14 December 2008 - 11:40

Judith:

JALOERS! Dat is het enige wat ik kan zeggen! Dolfijnen onderweg, walvissen zonder dure whale watching cruise, een eagle ray onder je voeten, een onbewoond eiland en ook nog een gratis wake up light?!?!

Wow, dan neem je de kreeftachtige huid die je inmiddels moet hebben toch voor lief?

x

• 14 December 2008 - 18:41

José:

Tjonge jonge, als jij maar ooit terug wilt naar Nederland! Wat 'n leventje. Pas je wel op voor de haaien?? (Zegt een toch wel bezorgde moeder!!).
    Heel je bericht staat in het teken van vissen en andere zeebewoners. Tot en met je kreeftkleurige huid waar je op doelt.
    Dag schat.
    Mama (en papa).

• 15 December 2008 - 10:43

Lies:

wat klinkt dit gaaf..

Wakker worden van het geluid vd oceaan en de beestjes, dat moet wel een heerlijk gevoel zijn!

Als ik het zo hoor is Panama nog veel ongerepter dan Costa Rica. Dat was ook super mooi, maar ik denk toch toeristischer..

x,
    Lies