Bloemen en strand - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Bloemen en strand - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Bloemen en strand

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

18 December 2008 | Panama, Panama-stad

Donderdag 18 december

Weer eens vroeg op om vanaf Causeway de boot te nemen naar Isla Tobega. Isla Tobega (bloemeneiland) ligt op een uurtje varen van Panama City, in de Indische Oceaan, en heeft ongeveer 1000 inwoners. Onderweg er naartoe varen we langs enorm grote vrachtschepen die of naar het Panamakanaal gaan of er net uit komen.

Het eiland heeft 1 ´hoofdweg´ en verschillende steegjes en hier staat de op één na oudste kerk van het Westelijk halfrond (geen idee waar de oudste staat trouwens). In 1515 is het eiland door de Spanjaarden bezet en de jaren erna was dit een aantrekkelijk eiland om te bezetten door piraten vanwege de strategische locatie. In de 2e wereldoorlog diende het als oefenterrein voor de Amerikanen.

Eenmaal van de boot gaan we op zoek naar een plekje om te slapen. We worden aangehouden door een wat oudere mevrouw die kamers ter beschikking stelt in haar huis. We gaan akkoord met 25 dollar per nacht. Het is een schattig huisje met vanaf het balkon (met hangmatten!) uitzicht op zee. Snel droppen we de tassen en gaan richting strand. We huren een parasol (want veel te warm anders) en installeren ons om de rest van de dag niks te doen. Het is een klein strandje dus het is onmogelijk om de groep Nederlanders te negeren. Het blijkt de crew te zijn van de KLM en we raken aan de praat met de co-piloten (doe zitten naast ons). Zij gaan aan het eind van de dag weer terug met de ferry, wij blijven nog even.

We gaan terug naar onze kamer, douchen en genieten van een bacoli (Bacardi met Cola Light) op het balkon, in de hangmatten met uitzicht op zee. Life is good...

Later maken we een rondje over het eiland. Overal is kerstversiering en niet alleen maar een kerstboompje, nee, alles wordt uit de kast gehaald. Denk aan kitsch en dan in het kwadraat. Men houdt hier blijkbaar van vele gekleurde, flikkerende lichtjes en iedereen is er maar druk mee (geweest). Ook horen we overal kerstmuziek, zelfs een Spaanstalige versie van Rudolph, the red nosed reindeer. Eten doen we in een van de weinige restaurantjes en we gaan uiteraard voor vis, lekker! Op tijd naar bed en samen knus slapen in een twijfelaar.

´s Morgens maken we nog een rondje door het dorpje voordat we weer naar het strand gaan. Tja, en daar liggen we lekker op het strand een boekje te lezen. Wat kan ik erover zeggen? Erg relaxed. Om 16.30 nemen we de ferry terug naar Panama City en checken weer bij Hotel Bella Vista in. Dit keer hebben we helemaal geen 'vista'.

Morgenvroeg gaan we met de trein langs het Panama Kanaal naar Colon om vanaf daar naar Portobello te gaan aan de Caribische kust.

Met mijn Spaans gaat het aardig. Ik moest even op gang komen maar nu gaat het ok (en niet meer dan dat). Gelukkig heb ik Jante bij me die inmiddels wel goed Spaans spreekt!

Ik heb wat foto´s geplaatst maar het gaat zo ontzettend traag dat het er niet heel veel zijn. Later meer. Ook heeft Jante op haar camera een boel foto´s staan de ik niet heb. Die krijg ik nog van haar.

• 20 December 2008 - 06:54

Susan:

Ik ben alweer jaloers!!! Eerst op Judith en nu op jou. Heerlijk om al die verhalen te lezen.

Geniet ervan, maar dat doe je al...

xxx, Susan

• 20 December 2008 - 08:23

José:

Eindelijk een paar foto's en: nog wel eentje waar jij op staat. Kind, wat een heerlijke reis ben jij aan het maken. Kun je nog ooit wennen aan het koude kikkerlandje hier? Enjoy! Dikke kus van je papa en mama.

• 20 December 2008 - 17:41

Baji:

Wederom leuk om te lezen. Het grappige is dat de dag dat jij weg ging uit NL er een reisprogramma op TV was (ik geloof RTL Travel), waar ze naar Panama gingen. Ook gingen ze naar Isla Tobega. Bij het lezen van jouw verhalen zie ik gewoon de beelden weer voor me.

Hele fijne feestdagen.
    Bas

• 20 December 2008 - 18:01

Judith:

Het blijft allemaal lekker klinken! Hier was het vandaag best lekker weer, niet meer zo koud en toch ergens in de verte nog een zonnetje. De huurders doen het goed, ik hoor ze in ieder geval niet ;-)

x

• 21 December 2008 - 16:04

Margriet:

Hoi Raji,

Erg relaxed allemaal! Vorige week was er een reisprogramma op tv en die waren in Panama. En ja ze gingen naar o.a. het "bloemeneiland"! Veel plezier en alvast hele fijne kerstdagen.
    Doeii,
    Margriet

• 21 December 2008 - 21:38

Ron:

Hoi Rachel,
    Wat leuk te zien hoe het daar is en dat het naar je zin hebt.
    veel plezier nog en fijne feestdagen.
    tot ziens in het nieuwe jaar

Groetjes,
    Ron van Dam

• 24 December 2008 - 08:52

José:

Ik heb net de uityending geyien waar Rene op doelt. Mooi!!!! Ik wil er ook naartoe. Je kunt ons vast een heleboel tips geven. Overigens, ik kijk erg uit naar je volgende bericht! Dag schat.
    Papa en mama.

• 25 December 2008 - 21:07

Judith:

Prettige Kerst daar! Laat je even wat van je horen? Mama maakt zich een beetje ongerust ;-(