34 uur in Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu 34 uur in Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

34 uur in Dubai

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

28 Januari 2016 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

WIFI IN HET VLIEGTUIG- hoe cool is dat!?
28 en 29 januari

We landen om een uur of 5 en alhoewel het niet druk lijkt op het vliegveld, rijden we ruim een kwartier met de bus van de plek waar het vliegtuig stopte naar de terminal. We dachten dat onze bagage doorgelabeld zou worden maar dat was toch niet zo omdat we meer dan 24 uur later pas doorvliegen. Die halen we dus eerst op en lopen richting uitgang. Een man vraagt of we een taxi willen en dat willen we. We checken nog of het om een taxi met meter gaat en hij verzekert ons dat dat inderdaad het geval is. Als we al een stukje aan het lopen zijn naar de plek waar zijn taxi staat en we verschillende taxi's voorbij zien komen, laat hij weten dat de rit 150 dirham gaat kosten, ongeveer €37,50. Want dat is namelijk het starttarief volgens hem. We vertrouwen het niet en geven aan dat we toch op zoek gaan naar een andere taxi, volgens de informatie van het geboekte hotel is het namelijk maar tien minuten rijden. We nemen een echte meter-taxi en rekenen een derde af van het eerder voorgestelde bedrag. Bijna opgelicht dus!

Om half 7 zijn we in het hotel en gelukkig mogen we al op de kamer. Ook dit is een heerlijk hotel, het pas geopende Hyatt Regency Creek. We tukken nog een paar uur en lopen naar het metrostation. Ik heb om 12 uur namelijk een afspraak met het Burj Khalifa. Alhoewel de metro efficiënt is en vaak gaat, duurt het lang voordat we bij de juiste halte zijn. In dan moeten we nog 20 minuten lopen van halte naar ingang. Wat een enorme stad!

Ik ben te laat maar gelukkig wordt daar niet moeilijk over gedaan. De Burj Khalifa is het grootse bouwwerk ter wereld, het is 828 m hoog en heeft 160 verdiepingen. Ernaast ligt de grootste mal ter wereld en ervoor de grootste fontein ter wereld. De fontein heeft ’s middags twee shows en ’s avonds elk half uur een show op verschillende choreografieën. Het gebouw zelf is in 6 jaar uit de grond gestampt. Er zitten appartementen, kantoren, een nachtclub, een zwembad met fitnessruimte, een moskee, restaurants en winkels in. De appartementen waren schijnbaar binnen een paar uur verkocht.

Met de voormalig snelste lift ter wereld (dat record is ondertussen verbroken), ga ik in 1 minuut en 17 seconden van de 1e naar de 125ste verdieping. Ik moet mijn oren klaren maar verder heb ik niet in de gaten dat het zo snel gaat. Eenmaal aangekomen geniet ik van het prachtige uitzicht over de stad. Er wordt erg veel gebouwd nog maar er zijn ook veel vlakken waar alleen zand ligt. De telescopen hebben een dag-, nacht-, historie- en een live optie. Ik richt ze op het landschap en zie op het scherm het resultaat. Hier hoef je dus niet door een klein kijkdag te kijken. De Burj Al Arab, dat zevensterrenhotel, de Palmeilanden en de World zijn nog best ver weg en niet zo goed te zien.

Ik neem de lift weer naar beneden en zoek Hylke op. De receptioniste van ons hotel had restaurant Karma Kafe aanbevolen maar dat is nog niet open. Dus lunchen we in de buurt ervan bij Mango Tree met uitzicht over Burj Khalifa, fontein de zipline die over de vijver gaat.

We denken er nog even aan om naar het aquarium te gaan maar besluiten om terug te gaan naar het hotel om even te chillen voordat we vanavond gaan eten. We hebben gereserveerd bij Pier Chic, het meest romantische restaurant ter wereld.

We kleden ons om en gaan op tijd weg om naar het restaurant te gaan. Vanochtend hebben we wel gezien dat het tijd kost om ergens te komen. Drie metro’s, een tram en 1,5 uur later zijn we er nog steeds niet. Op het tramstation vragen we waar we moeten zijn en dat blijkt nog best ver te zijn. Zij beveelt ons aan een taxi te nemen dus gaan we op zoek naar een taxi. We stappen in en geven de naam van het restaurant door. De taxichauffeur weet niet waar dat is en wij hebben het adres niet en geen internet om het op te zoeken. Dus stappen we weer uit. Ons humeur was al eerder uitgestapt en ik heb zin om terug naar het hotel te gaan. Omdat we toch moeten eten (en het inmiddels half 9 is) laten we Pier Chic voor wat het is en nemen we tram en metro terug. We gaan eten bij het restaurant waar we vanmiddag niet terecht konden, Karma Kafe. Uiteindelijk wordt het toch een erg gezellige avond met heerlijke sushi en elke half uur een fonteinshow. We zitten namelijk op het balkon met uitzicht op de (nu verlichte) Burj Khalifa en de fontein.

We zien ook dat er nog steeds gewerkt wordt in de bouw, ondanks dat het al 23 uur is. Misschien gaan de werkzaamheden wel 24 uur per dag door in deze stad? Ik zet niet de wekker om het te checken. We nemen een taxi terug en vallen als een blok in slaap.

We hebben nog tot een uur of een vanmiddag voordat we naar het vliegveld moeten maar hebben eigenlijk niet veel zin meer om iets te doen. Dus nemen we een kijkje bij het zwembad dat dicht is voor een fotoshoot met een aantal Missen (kandidaten voor de Miss Latijns-Amerika die in de Verenigde Arabische Emiraten wonen) en eten en drinken wat in de lobby. En dan is het tijd om te gaan en nemen we met ons bijna-laatste geld een taxi naar het vliegveld. We're coming home.