Jakarta- cocktail time - Reisverslag uit Tengah, Indonesië van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Jakarta- cocktail time - Reisverslag uit Tengah, Indonesië van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Jakarta- cocktail time

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

16 December 2015 | Indonesië, Tengah

16-19 december

We worden gelijk geconfronteerd met de mindere efficiëntie van Indonesië versus Maleisië. De douane en bagage duren lang en ook de rij bij de taxi verdwijnt traag. Totdat we besluiten om, ipv de blue taxi de silver taxi te nemen. Iets groter en luxer en daardoor ook iets duurder. Met als grootste voordeel dat we er niet op hoeven te wachten.

Het is inmiddels 21 uur als we bij het Fave hotel aankomen. Wat een ongelooflijk drukke stad! We frissen ons op en eten wat in de buurt. Wat toch nog enigszins avontuurlijk is aangezien de stoepen zo goed als non-existent zijn en het nog steeds beredruk is op de weg.

We willen treinkaartjes kopen naar Yogyakarta maar alles is uitverkocht tot aan het eind van het jaar, inclusief de treinkaartjes vanuit Surabaya naar het oosten voor de richting Bali. Dan toch maar met het vliegtuig. Jammer want de trein is leuk, comfortabel en een stuk goedkoper. Voordeel is nu wel dat het tijd scheelt.

We gaan de stad in. Eerst ontbijten/lunchen we en lopen dan verder naar een kathedraal met er tegenover een moskee (die weer ontworpen is door een katholieke architect). In de moskee moeten we een man volgen die ons naar de gastenkamer brengt waar we onze schoenen kunnen zetten. Dan leidt hij ons rondt.

Deze moskee is, na die in Mekka en Medina, de grootste van de wereld. Er kunnen 200.000 mensen in en gedurende ramadan is het ook echt vol.

Daarna lopen we verder langs een groot park met hertjes. Er wordt niet veel gelopen in Jakarta, er zijn weinig tot geen stoepen en het heeft het slechtste openbaar vervoer van alle grote steden in de wereld. De meesten nemen een taxi, de bus, de scooter of een bemo. Het verkeer is dan ook chaotisch en ontzettend druk. Behalve het gebrek aan openbaar vervoer, is er toch ook wel een gebrek aan beschaving. We zien meerdere volwassen mannen op straat plassen.

Er is veel beveiliging, als we een mall binnen willen, moeten we door een poortje en worden de tassen gescand. Ook worden auto's (inclusief taxi’s) gecontroleerd mbv een hond en/of een spiegel die de onderkant inspecteert. In alle winkels loopt beveiliging. Dit weerhoudt ons niet om een beetje te winkelen.

Met onze nieuwe kleren aan en een luchtje van een proefmonster nemen we een taxi naar E&O restaurant en cocktailbar, aanbevolen door een oud-collega (lang leve Facebook). De cocktails zijn bijzonder en heerlijk! Ook het eten is erg goed. Aangezien een wijntje duurder is dan een cocktail drink ik ook bij het eten een bijpassende cocktail. We doen heel wat inspiratie op! Na het eten gaan we terug naar de bar en nemen we een cocktail met koffie en koffielikeur. De barmannen maken van ijs een bakje waar bananenchips en koffiebonen ingaan. Het bakje gaat op het ijs in het glas. Super creatief allemaal. Daarna toch echt de laatste. Er gaat suikerspin in een glas en er komt een karafje met de cocktail bij. Als ik de cocktail op de suikerspin schenk, zakt de boel in elkaar. Ware kunst!

We gaan vandaag naar het oude Batavia, een plein met allemaal gebouwen uit de Nederlandse koloniale tijd. Helaas is het museum, dat in het oude gouverneurshuis zit, al dicht (we hadden een luie ochtend) en we moeten ook nog eten dus we nemen plaats in de Grand Salon van Café Batavia. Vanaf hier hebben we een mooi uitzicht op het Fatahilla-plein, het voormalige stadhuisplein van Batavia, het huidige Jakarta. Het is gebouwd tussen 1805 en 1850 als dienstgebouw van de gouverneur. Het is best duur maar je betaalt voor de sfeer. Houten koloniale tafels en stoelen, muziek uit de jaren veertig en mooie foto’s aan de muur.

Terug in het hotel bestellen we roomservice, het wordt ook een luie avond. Overbodig te zeggen dat we allebei geen fan zijn van Jakarta. Op die cocktailbar na dan. :-)