Melaka-Back to basics - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu Melaka-Back to basics - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Rachel Van der Werf - WaarBenJij.nu

Melaka-Back to basics

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

13 December 2015 | Maleisië, Malakka

13-15 december

Van Kuching vliegen we naar Kuala Lumpur, daar huren we een auto om richting zuiden te gaan. Onderweg regent het en in de (stromende) regen komen we aan in Melaka. Met de lokale simcard heb ik onderweg een kamer gereserveerd die volgens de Lonely Planet ‘immaculate rooms’ heeft (denk aan Madonna’s immaculate conception). Onbevlekt dus. Niet dus. Ook de eigen badkamer die er zou moeten zijn blijkt een gedeelde te zijn. Ach ja, het is maar voor twee nachten en het kost maar 13 euro per nacht. Daar kan de lakenzak wel weer voor uit de tas worden gehaald. En; pas op de plaats na het Flashpacken.

We doen een drankje en als de tweede helft van Utrecht-Ajax begint gaan we naar een Pakistaans restaurant een straat verder. Binnen no time krijgen we een stuk bananenblad voor onze neus dat dienst doet als bord. Vervolgens komt er iemand die een schep rijst erop doet en krijgen we een aubergineprutje, dahl, papadums en onze bestelde lam en kip. En dan nog een paar bakjes met sauzen. Binnen 5 minuten zijn we voorzien van ons diner. Nog voordat de wedstrijd is afgelopen (Hylke houdt het bij via internet) staan we weer buiten. En we hebben heerlijk gegeten!

Als ontbijt eten we in een lokaal restaurant dim sums. Dit is dan wel weer een supergoede tip van de LP! We eten de buiken vol voor 30 ringit (iets meer dan 6 euro).

Melaka heeft een Nederlandse koloniaal verleden. Na de Portugese verovering en voor de Engelse was Melaka in Nederlandse handen. Je ziet hier dan ook enkele Nederlandse gebouwen zoals het ‘Stadthuys’ (dat nog steeds zo heet) dat schijnbaar een replica is van het voormalige stadhuis in Hoorn. We gaan naar binnen want er zit een museum in dat ons meer vertelt over de geschiedenis van het stadje. Ook onze geschiedenis dus! Interessant om te zien en te lezen.

Er rijden ook veel riksja’s rond. De een nog opzichtiger dan de ander. Met vaak thema’s als Frozen waarbij de riskja gepimpt is met van voor tot achter en van onder tot boven afbeeldingen en poppen van Elsa, Anna en Olaf. Inclusief slingers, kralen, nepbloemen, kerstlampjes en de bijbehorende muziek die hard over de ingebouwde luidsprekers schalt. Uiteraard is er ook een Hello Kitty versie. Over the top kitsch en zó lelijk dat het mooi is. ’s Avonds is het pas echt een kermis met de vele kerstlampjes die aan gaan.

Het is erg druk vanwege de Maleisische schoolvakantie. Er zijn veel toeristen uit eigen land en groepen schoolkinderen. Gelukkig verzamelen de meesten zich op en rond het centrale plein. Wij duiken de kleine straatjes in waar leuke boetiekjes en kunstwinkeltjes zitten, doen een wasje, en een drankje op een terras aan de kade van de rivier.

Lunch en diner eten we in hetzelfde restaurantje. Het was zo lekker dat we nog wat gerechten willen proberen. En we worden niet teleurgesteld. Leuk stadje dit!